zondag 1 november 2009

Wat heb je nu geleerd?
Een ding wat voor mij zeker is ,is dit niet de manier waarop ik de weg naar Ithaka graag bewandel.Het 23 d verhaal is natuurlijk voor heel veel collega’s een inspannende en prachtige openbaring maar zou het eigenlijk niet een automatisch voortvloeisel moeten zijn uit een zich steeds doorontwikkelende beroepshouding?
Zonder dat er een dwingende dienstregeling wordt gehanteerd waarmee de ware ontdekkingstocht drastisch beperkt wordt en voor sommigen uitloopt op een wedstrijd grieks worstelen?Als je de tocht aanvaardt naar Ithaka, wens dat de weg dan lang mag zijn, vol wederwaardigheden, vol belevenissen”".
Natuurlijk is het mooi als deelnemers deze reis als lastig,boeiend, inspirerend en zinvol ervaren maar om het 23ste ding dan als een soort eindpunt te bestempelen lijkt mij niet de juiste invulling.(die zeker niet met het zoveelste certificaat beloond hoeft te worden)
Als je merkt dat er na het behalen van dit punt een zucht van verlichting opstijgt en vervolgens het öude”leven weer wordt opgepikt schiet dit zijn doel voorbij en zal het slechts een kortdurend effect ten gevolg hebben.
De bibliotheekorganisaties dienen te beseffen dat er een ruimere facilitering moet komen om voor vandaag en in de toekomst,de medewerkers op een positieve manier te inspireren en aan te zetten tot spontane initiatieven voor verbetering van de dienstverlening.In mijn beleving komt dat helaas nog te sproradisch voor.
Daarnaast blijft het van groot belang dat de medewerkers ook de huidige producten en diensten voor 100% weten te hanteren en uit te leggen ,een activiteit die door de ambassadeurs is opgezet naar veelal nog te weing wordt gecontinueerd.
Een ander punt van aandacht is de ontbrekende schakel met de onwikkelingen in de hardware .Hier speelt de commercie en marktwerking een sturende rol.Door de nieuwste ontwikkelingen op dit terrein te kunnen blijven volgen zouden er meer demobijeenkomsten/workshops georganiseerd moeten woorden waarin periodiek het gebruik van deze middelen wordt uitgelegd en gestimuleerd.
Wat de vorm aangaat van de cursus zou ik kiezen voor meer blended learning waarbij zelfwerkzaamheid sterk wordt afgewisseld met )korte) bijeenkomsten en meer tijd voor ontdekken en experimenteren en misschien zelfs al maken van groepsopdrachten (teambuilding) Ik begrijp dat er dan mogelijk meer inzet van de coaches en/of begeleiding wordt gevraagd.
23 dingen zou voor velen een startpunt moeten zijn voor een meer kritische maatschappijbewuste houding voor wat er om je heen gebeurt (en niet allen op het web)

1 opmerking:

  1. YES! GEFELICITEERD! U IS GESLAAGD! HIEP! ETC.!
    Leuke blogs, kritische blogs, blogs met ideeen, blogs met inspirerende filmpjes - zouden we in 2020 echt nog een stap verder gaan dan de toekomstvisie van Microsoft laat zien? Blogs met filmpjes waarvan ik mezelf ook afvraag wat we hier mee moeten. Blogs over het parelkettinggehalte, blogs over onbewust asociaal zijn, blogs over Ithaka, blogs over dat er al veel gebeurt in bibliotheekland op dit gebied... Kortom: heel veel blogs met relevante, vaak aanvullende informatie. Leuk! Alleen zo jammer dat de overige cursisten deze blogs waarschijnlijk niet hebben gelezen. Zonde. Maar: je blog is gelukkig nog te lezen op de site van de coaches, dus wie weet lezen de huidige cursisten van 23 dingen je blog nog eens door.
    Groet, Thea

    BeantwoordenVerwijderen