woensdag 18 januari 2012

mediawijsheid een basisvaardigheid voor het leven?

Een hele poos rustig geweest op deze blog, maar nog geen reden te veronderstellen dat we al die tijd hebben stilgezeten .In al die tijd ongetwijfeld een stukje mediawijzer geworden en daarom een goeie zaak om dit onderwerp in de Verdiepdingen erbij te halen.Na het testje nog even hebben doorgelopen blijkt dan ineens maar weer dat je nauwelijks aan die criteria voldoet hoewel je natuurlijk wel je vraagtekens kunt plaatsen bij de waarde van een test die de afgelopen 2 jaar nauwelijks is veranderd (ook dat is mediawijsheid).
Voor de bibliotheken een mooie kans om aan de weg te timmeren en dat gebeurt dan ook op diverse plaatsen.Maar als je een toevallige voorbijganger zou vragen of ze bij mediawijsheid direct aan de bibliotheek zouden denken vermoed ik dat dit niet het geval zal zijn.Reden om dit gezamenlijk op te pakken en uit te dragen als organisatie.In de tijd dat de gedrukte media nog grotendeels de dienst uitmaakten hadden we ook al de taak om mensen kritisch en bewuster te maken in het omgaan met informatie.Nu de snelheid en manieren van informatievoorziening door het toepassen van nieuwe media zoveel is toegenomen wordt het alleen maar lastiger daar goed je eigen weg in te vinden.Iets waar je in toenemende mate tegenaan loopt is manipulatie van beelden waardoor je makkelijk op het verkeerde spoor wordt gebracht.Het beste in zo,n geval is toch proberen er achter te komen of het echt waar is en of er niet een of andere (politieke of commerciele) bijbedoeling achter schuilt.Voor bibliotheken mediawijsheid als een rode draad in hun producten en diensten te verweven en zorgen dat het imago van betrouwbaarheid op het netvlies van de voorbijganger blijft hangen.Dat dit in deze multimediatijd niet zonder een zekere funfactor zal gaan lijkt mij wel duidelijk.

1 opmerking:

  1. En zo ben je twee jaar na je laatst verschenen blog ineens weer actief... De quiz is een aardigheidje, en ik ben het met je eens dat ie zo langzamerhand wel eens vernieuwd mag worden, want een aantal vragen zal al achterhaald zijn. Voor bibliotheken liggen er mogelijkheden m.b.t. mediawijsheid maar ook voor het onderwijs zijn wij geen vanzelfsprekende partner. Profileren dus. Ik zie wel mogelijkheden voor het "Bibliotheek op School"concept, waarbij een van de pijlers mediawijsheid wordt.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen